19 MEI 2017 ENSEMBLE ROOD HOUT

Martha Bosch               sopraan
Nienke van der Meulen barokhobo’s
Gerben Budding           klavecimbel

Ensemble Rood Hout

Getalenteerde muzikanten, een groot aantal barokhobo’s, zang en klavecimbel: dat zijn de ingrediënten waaruit Rood Hout bestaat. 
Martha Bosch, Nienke van der Meulen en Gerben Budding vertegenwoordigen de ‘nieuwe muzikanten’. Tijdens concerten vertellen zij het publiek vol overgave over de muziek, het muzikantschap en het programma.
U bent na het concert dan ook van harte uitgenodigd om vragen te stellen aan de leden van het ensemble en de instrumenten te bekijken. Zo kunt u bijvoorbeeld van dichtbij een hobo da caccia bewonderen!

De naam Rood Hout is ontstaan uit een brainstormsessie tussen de leden van het ensemble. Het ensemble wilde geen ingewikkelde Italiaanse naam, zoals veel ensembles tegenwoordig hebben, maar streefde naar iets simpels en krachtig, naar een naam die makkelijk te onthouden zou zijn. Ensemble Rood Hout werd de uitkomst,  en de leden zijn daar tot op heden nog steeds erg blij mee!
Ensemble Rood Hout werd opgericht in 2008 en maakte sindsdien al vele hoogtepunten mee zoals een concert in de Fringe serie van het Festival Oude Muziek te Utrecht in 2009. Rood Hout verzorgde een concert in Vredenburg Leeuwenbergh te Utrecht, speelde in de Fringe serie van het Reincken Festival in 2010 en was te gast in het radio programma ‘Opium’. Sindsdien speelde het ensemble op alle grote kamermuziekpodia van Nederland, zoals bijv. de Musica Antiqua Nova serie. 
In 2013 werd het ensemble gevraagd om een cd op te nemen met het historisch orgel van de Oude kerk te Bennekom. Deze cd werd in februari 2013 gepresenteerd aan het publiek en bleek een groot succes. Inmiddels is op 18 februari jl. in de Oude kerk te Bennekom hun tweede cd gepresenteerd. Op de nieuwe cd zijn composities  te beluisteren van bekende componisten zoals Telemann en C.P.E. Bach maar ook werken van minder bekende componisten als Hiller, Matthes en Kirnberger komen aan bod. De afwisseling van het orgel solo met solo’s van sopraan en/of barokhobo met het orgel als continuo-instrument maken van de cd een boeiend geheel.

Programma Rood Hout

G. Ph. Telemann (1681-1767)

                Verfolgter Geist, wohin?           (sopraan, hobo en klavecimbel)

J.S. Bach (1685-1750)

                Aria Variata alla maniera Italiena, BWV 989          (klavecimbel)

F. Händel ( 1685-1759) 

                Sonata HWV 363a in F                                (hobo en klavecimbel)

                Adagio, Allegro, Adagio, Bourree, Menuetto        

F. Händel

                 Salva Regina                                       (sopraan en klavecimbel)

Pauze

J.S. Bach (1685-1750)

                    Allegro uit: Toccata d-moll, BWV 913                    (klavecimbel)

Elisabeth Jacquet de la Guerre 

                    Lisle de Délos                           (sopraan, hobo en klavecimbel)

 

Biografie Martha Bosch

Martha Bosch studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Hein Meens en Sasja Hunnego. Masterclasses volgde zij onder meer bij Marjanne Kweksilber, Margreet Honig, Johannette Zomer, Emma Kirkby, Nelly Miricioiu, Maarten Koningsberger, Udo Reinemann, Christiane Oelze en Wout Oosterkamp. 
De jonge, heldere sopraan soleerde veelvuldig in de Matthäus-Passion en Johannes-Passion van Bach,Die Jahreszeiten van Haydn, het Gloria van Vivaldi, Te Deum van Purcell, Stabat Mater van Pergolesi, Magnificat van Rutter, Requiem van Faure, de Petit Messe Solennelle van Rossini en in diverse cantates van Bach en Telemann. Hierbij werkte zij samen met dirigenten als Jos van Veldhoven, Jos Vermunt, Bas Ramselaar, Wolfgang Lange, Nico van der Meel en Alfredo Bernardini.
Als veelgevraagd koorzangeres is zij verbonden aan Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss, het Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman, het Laurens Collegium Rotterdam o.l.v. Wiecher Mandemaker, PA’dam o.l.v. Maria van Nieukerken en het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra.
Martha Bosch won het Prinses Christina Concours en debuteerde al op 17-jarige leeftijd bij de opera als Bastienne in Mozarts Bastien und Bastienne (Residentie Orkest, 2003). Zij vertolkte operarollen in Le Nozze di Figaro van Mozart (De Nederlandse Opera Academie, 2007), Les Aventures du Roi Pausole van Honegger (Opera Trionfo, 2008), Die Zauberflöte van Mozart (International Belcanto Academy, 2012), en Orfeo Underground van Monteverdi (Holland Opera, 2014).
Bij fanfare- en harmonieorkesten is zij een graag gevraagde soliste. Ze werkte onder andere met het Andels Fanfare Orkest en het NJFO onder leiding van Danny Oosterman. Deze concerten vonden plaats in binnen- en buitenland.

Biografie Nienke van der Meulen

Als klein meisje zat Nienke al uren naast haar vader op de orgelkruk en kreeg ze de liefde voor muziek met de paplepel ingegoten. Samen muziek maken bleek het allerleukst, en daarom was de blokfluit een logische keuze.
Al vroeg werd haar talent opgemerkt en ging ze als 15 jarige naar de jeugdopleiding van het conservatorium. Gezegend met een goed stel hersens stond ze vervolgens als 19 jarige voor een moeilijke keuze, naar de hoofdopleiding van het conservatorium of toch muziekwetenschap studeren? Ze koos uiteindelijk voor het laatste maar het duurde niet lang voordat ze het muziek maken begon te missen, en toelating deed tot het conservatorium van Utrecht. Twee studies combineren bleek pittig, maar niet onmogelijk en uiteindelijk slaagde ze met prachtige cijfers voor beide studies.
In die tijd hoorde ze de mooie klanken van de barokhobo en besloot er een studie aan te wijden. In een recordtempo had ze het onder de knie, onder de bezielende leiding van Antoine Torunczyk aan het conservatorium in Parijs. In haar laatste jaar specialiseerde ze zich in de klassieke hobo, ook in Parijs. Tijdens haar studie speelde ze al met toporkesten uit de hele wereld zoals Les Concerts Spirituel, Les Arts Florissants, Concerto Copenhagen en Amsterdam Baroque Orchestra.
Nienke maakt deel uit van barokensemble Rood Hout samen met Gerben Budding (clavecimbel) en Linde Schinkel (sopraan). Het ensemble speelde op alle belangrijke kamermuziekpodia van Nederland en nam in 2013 hun eerste cd op. In 2016 staan de opnames voor een tweede cd gepland.
In de toekomst speelt Nienke regelmatig met het Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, Les Arts Florissants, verschillende andere orkesten en kamermuziekconcerten.

Biografie Gerben Budding

Gerben Budding (1987) is hoofdorganist van de Grote Kerk te Gorinchem, waar hij het monumentale Bätz-Witte orgel uit 1853 (met ouder pijpwerk) bespeelt. Hij is in die hoedanigheid kerkmusicus van de Protestantse Gemeente Gorinchem en stadsorganist van Gorinchem. Daarnaast is hij één van de vaste organisten tijdens de Vesperdiensten op zondagavond in de Domkerk te Utrecht (Bätz-orgel).
Hij geeft regelmatig orgelsolo concerten in zowel binnen- als buitenland. Zo concerteerde hij in de orgelseries van o.a. de Martinikerk te Groningen (Schnitger) en de Bavo in Haarlem (Müller). Vermeldenswaard is een concert op het wereldberoemde Arp Schnitger orgel in de St.Ludgerikirche te Norden. In 2008, 2012 en 2014 verzorgde hij als ´visiting organist´ samen met de Utrechtse Domcantorij o.l.v. Remco de Graas een week lang de kerkmuzikale praktijk in respectievelijk de Canterbury Cathedral, de Peterborough Cathedral en de Salisburry Cathedral.
Gerben studeerde het hoofdvak orgel (eerste fase en tweede fase) aan het Utrechts Conservatorium bij Reitze Smits. In juni 2009 slaagde hij cum laude voor zijn Bachelor eindexamen orgel (eindcijfer 9,0) en in juni 2011 behaalde hij zijn Master eindexamen orgel eveneens cum laude met het cijfer 9,0 voor Bach (1e gedeelte) en het cijfer 9,5 voor Franck (2e gedeelte). Bij Henk Ekkel en Léon Bak studeerde hij bijvak piano en klavecimbellessen kreeg hij van Siebe Henstra.
Op het gebied van ensemblespel (Oude Muziek) kreeg hij o.a. les van Daniël Brüggen en Heiko ter Schegget. Hij volgde privéles orgel bij de franse organist Louis Robilliard op het beroemde Cavaillé-Coll orgel in de St.Francois de Sales te Lyon (Frankrijk) (werken van Franck), volgde een masterclass bij Martin Haselböck in San Miniato Basso (Pisa, Italië) (werken van Bach) en volgde masterclasses improvisatie bij de befaamde improvisator Thierry Escaich (“Parijse” improvisatie) en Prof. Rudolf Lutz (“historische” improvisatie).
Gerben kreeg stemvorming van Esther Putter, volgde privé-zanglessen bij zangpedagoge Hanny van Lankeren (EVTS methode) en kreeg aan het Utrechts Conservatorium zangles van Lieve Geuens. In 2007, 2008 en 2009 nam hij deel aan de Kurt Thomas Cursus voor dirigenten, als cursist in de hoogste groep voor koor en orkest (o.a. Requiem Brahms, Requiem Mozart, Chichester Psalms Bernstein, Atlantische Dansen Badings, Dumbarton Oaks Strawinsky), waar hij les kreeg van dirigenten als Daan Admiraal, Edmond Saveniers (B), Georg Grün (D) en Martin Wright (UK).