ANNE-MARI AHOLA 24 AUGUSTUS – 10 NOVEMBER 2019

De Kracht 

van Water

Anne-Mari Ahola werd op  05 april 1969 geboren in het noorden van Finland. Na haar studie in Nederland is ze hier gaan werken. Sinds een paar jaar is ze in Eibergen neergestreken.

Anne-Mari over haar werk
‘Vanuit mijn werk als decorontwerper voor TV denk ik in kaders, dus het fotograferen voelt heel natuurlijk aan.  Alleen bij de fotografie heb ik zelf de volledige regie over de inhoud en het resultaat’
Het fotograferen gebruik ik in mijn dagelijks werk bij het ontwerpen van decors voor televisieprogramma’s, live events en concerten. Het heeft allebei te maken met de ruimte en de creatieve invulling hiervan. Zowel bij fotografie als bij het ontwerpen van decors voor tv denk je namelijk in kaders en vanuit het oogpunt van de camera’s die in de studio staan opgesteld.

‘Een sterk beeld werkt als een magneet die de aandacht van een toeschouwer trekt.
Een interessant beeld met een goed verhaal houdt de aandacht langer vast.’

Anne-Mari in de Weemhof
De droogte in de zomer 2018 in Europa en vooral in het oosten van Nederland was een periode met een ernstig neerslagtekort. Natuurlijk bleef deze droogte niet zonder grote gevolgen. Veel oogsten dreigden te mislukken. Niet alleen de mens heeft water nodig, maar ook gewassen zijn er afhankelijk van. In de Weemhof verbeeldt Anne-Mari dit thema in twee fotoseries.

DE BERKEL STROOMTObservaties

Tijdens haar dagelijkse wandelingen met hond Flipper langs de Berkel en de stuw in Eibergen heeft Ahola een fotoreeks gemaakt.  In het kader van het Berkelfestival hangen in de Weemhof haar mooiste waarnemingen van de afgelopen 2 jaar.

SAVOY BLUE 

Leonardo da Vinci zei al dat water de drijvende kracht is in de natuur. 

Ahola onderzoekt en fotografeert wat water en het ontbreken ervan doet met gewassen. De beelden “Savoy Blue” gaan over structuren en grenzen.

Het fenomeen uitdroging inspireerde Ahola om een fotoreeks te maken die een verhaal verteld over een uitgedroogd koolblad dat zij probeerde tot leven te wekken door het in een blauwkleurige vloeistof te leggen. Bij het maken van het beeldverslag, is verder ingezoomd op het koolblad, maar niet volledig in close up.

Associatie 
De blauwdrukken van opgedroogde inkt doen denken aan uit de lucht gefotografeerde lichtblauwe landschappen met ingesneeuwde bomen.
De sfeer met de sneeuw is mijn herinnering aan de koele winters in Fins Lapland waar ik geboren ben. Het bizarre aan de droogte in het jaar 2018 was dat boven het zuiden van Scandinavië maanden lang een hoog drukgebied lag welke er ook aan bijdroeg dat het zo warm en droog werd in Nederland.

Werkwijze
Bijna alle foto’s in de serie laten een gedeelte zien van de witte platte schaal van aardewerk waarop het koolblad in het water lag. In sommige foto’s is de structuur van het koolblad bijna keramisch. Daarin is de interactie van het water met het koolblad goed te zien vooral als het water zich gemengd heeft met de blauwe inkt. De beelden waar de schaal werd gevuld met vloeistof zijn buiten in de felle zon gemaakt. In de waterige poeltjes van het koolblad is een weerspiegeling van de zon te zien. Vervolgens is de vloeistof buiten in de felle zon verdampt. Het resultaat is een serie stillevens met karakteristieke detail-shots en enorme uitvergrotingen van de opgedroogde turquoise inkt met de afdruk van een rimpelig dor koolblad.

In de serie is het proces als een fotoreportage vastgelegd met een 50 mm macro-lens waarbij de zon de natuurlijke lichtbron was. De enorme uitvergrotingen van de opgedroogde inkt (de blauwdrukken) zijn in een studio gemaakt onder LED verlichting. Bij de nabewerking met Photoshop is er een schilderachtige textuur toegevoegd. Dit geeft een prachtige sfeer samen met het hoogwaardige fine art papier waarop de beelden geprint zijn.