15 APRIL 2016 SARASVATI TRIO

 

Sarasvati Trio

15 april  20.00 uur   Weemhof 5    Borculo

denise van leeuwen 1280

Denise van Leeuwen        –       klarinet.
Carlos Nicolas                   –      cello.
Pablo Moreno Camacho    –      piano.

Programma 15 april 2016:

“Souvenirs”
Een souvenir betekent letterlijk herinnering. Meestal koop je een souvenir, herinnering, als aandenken aan een bepaalde gebeurtenis, als je ergens bent geweest of voor thuisgebleven familie en vrienden. Componisten kunnen ook een souvenir meenemen, bijvoorbeeld in de vorm van een melodie of een instrument dat ze ontzettend mooi vinden. Beethoven en Bruch hebben een melodie die zij hadden gehoord in hun composities verwerkt. Chopin beschreef in de muziek de prachtige omgeving waar hij de winter doorbracht. En Brahms vond de heer Mühlfeld zo prachtig klarinet spelen, dat hij een souvenir aan hem en de klarinet geschonken heeft, zijn eigen liefdeslied voor de klarinet. 

Ludwig Beethoven

Trio voor klarinet, cello en piano in Bes groot, opus 11, “Gassenhauer”

Allegro con brio
Adagio Allegretto – Thema: Pria ch’io l’impegno, con variazoni

Frédéric Chopin 

Scherzo no. 3 in cis klein, opus 39

Max Bruch

acht Stücke für Klarinette, Viola/violencello und Klavier, opus 83
Rumänische Melodie, Andante

Pauze

Johannes Brahms 

Klarinettrio in a klein, opus 114
Allegro
Adagio
Andantino grazioso
Allegro

TOELICHTING OP HET PROGRAMMA:

Ludwig Beethoven: Trio voor klarinet, cello en piano in Bes groot, opus 11, “Gassenhauer”

⦁ Allegro con brio ⦁ Adagio ⦁ Allegretto – Thema: Pria ch’io l’impegno, con variazoni Het trio voor klarinet, cello en piano van Ludwig van Beethoven is in 1797 gecomponeerd. Het staat bekend onder de bijnaam “Gassenhauer Trio”. Dit kwam voort uit het thema dat is gebruikt in het derde deel van het trio. Dit thema komt van het in die tijd beroemde lied “Pria ch’io l’impegno (voordat ik ga werken) uit de komische opera L’amor marinaro ossia ll corsaro van Joseph Weigl. Dit lied was in Wenen zo populair dat de mensen het op straat (in de Gassen) zelf zongen of fluiten. Je kunt de verwerking van deze populaire melodie zien als een souvenir van het Weense dagelijks leven in Beethoven zijn werk.

Frédéric Chopin: Scherzo no. 3 in cis klein, opus 39

Het Scherzo is geschreven in 1839 in het bergdorp Valldemossa in een vallei op het eiland Mallorca in Spanje. Hier verbleef Chopin samen met zijn minnaar, de schrijfster George Sand, drie wintermaanden in het 14de eeuwse Kartuizerklooster. Voor George was de reis een nachtmerrie. Chopin leed aan bronchitis en samen kwamen ze naar Valldemossa om verlichting te vinden van de milde winter en de frisse berglucht. In plaats daarvan werden ze onthaald met storm, sneeuw, mist, regen en vrieskou. De monnikencellen waarin ze verbleven waren luxueus ingericht, maar ook erg vochtig. Ondanks de omstandigheden kon Chopin het overwinteringsoord wél heel erg waarderen. Hij beschreef Valldemossa als de hemel op aarde. In een brief naar huis schreef hij: ‘Hier zit ik dan, omgeven door palmen en ceders en olijven en citroenen en aloë’s en vijgen en granaatappels. De hemel is turkoois, de bergen zijn smaragdgroen.’ Geïnspireerd door dit landschap voltooide Chopin hier zijn beroemde preludes en scherzo’s. Er wordt gezegd dat in zijn derde scherzo zowel de storm, de majestueuze gebergte als het lieflijke landschap van Valldemossa te horen is. Ook is in het tweede thema van het scherzo een koraal met glinsterende dalende golven te horen van ver weg gezongen liederen, gehoord in het klooster. Dit derde Scherzo is opgedragen aan één van Chopins beste leerlingen, Adolf Gutmann, en het is voor Chopin een aandenken aan het voor hem fijne overwinteringsoord op Valldemossa.

Max Bruch: acht Stücke für Klarinette, Viola/violencello und Klavier, opus 83

V. Rumänische Melodie, Andante In de in 1910 geschreven acht stukken voor klarinet, altviool/cello en piano is het vijfde deel het enige deel dat gebaseerd is op een volksmelodie. Deze uit Roemenië afkomstige melodie is door de jonge knappe prinses zu Wied voorgesteld aan Bruch. De Roemeense melodie is als souvenir geleerd aan de jonge prinses door de Roemeense kant van haar familie. Bruch heeft de acht stukken voor klarinet, altviool en piano opgedragen aan deze prinses zu Wied.

Johannes Brahms: Klarinettrio in a klein, opus 114

I. Allegro II. Adagio III. Andantino grazioso ⦁ Allegro Het klarinettrio van Johannes Brahms is een ‘souvenir’ voor de klarinet. Brahms was al een jaar gestopt met componeren en had zelfs in een brief aan zijn uitgever geschreven dat hij vond dat zijn werk compleet was. In 1891 kwam Brahms echter in aanraking met de klarinettist Richard Mühlfeld tijdens een bezoek aan een muziekfestival in Meiningen. Brahms vond Mühlfeld zo mooi spelen dat hij het instrument “Fräulein Klarinette noemde. Dit inspireerde Brahms om toch nog een viertal werken voor de klarinet te schrijven, waaronder het trio voor klarinet, cello en piano. Dit stuk is niet alleen een liefdeslied voor de klarinet van Brahms, maar ook door de mening van de klank van de cello en klarinet is dit een liefdeslied tussen deze instrumenten. Het thema liefde in dit trio wordt nog eens bevestigt doordat Brahms verwijst naar liefdesliedjes die hij geschreven heeft, zijn Liebeslieder Waltzes.

CURRICULA

Denise van Leeuwen

Denise van Leeuwen kreeg op haar negende haar eerste klarinetlessen bij Harmonie Katwijk en vanaf haar twaalfde had zij les van Tom van Noord. Toen Denise veertien was, is zij toegelaten bij Ab Vos op de School voor Jong Talent, de middelbare school van de vooropleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.  In 2005 is Denise een aantal maanden gevolgd door regisseur Juul Bovenberg voor de documenaire “School voor Jong Talent”. In deze documentaire zijn vier leerlingen van deze school geruime tijd gevolgd in hun opleiding en passie.     Denise heeft in verschillende orkesten en ensembles gespeeld, zoals het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium en de Ligeti Academie van het Schönberg Ensemble. Ook remplaceert zij regelmatig bij het Residentie Orkest. Ze heeft masterclasses gevolgd bij o.a. Martin Fröst, Karl Leister, Michael Collins en Olivier Patey.  Denise heeft meerdere malen als solist opgetreden, o.a. bij het Zuid-Hollands Symfonieorkest en Arnhem Sinfonietta. Daarnaast maakt Denise graag kamermuziek, zo heeft ze met ensembles in de Kleine Zaal van het Concertgebouw en de Dr. Anton Philipszaal gespeeld.  In 2012 heeft Denise haar bachelor studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag afgerond met een negen. Op 1 juni 2015 heeft Denise op ditzelfde conservatorium bij Pierre Woudenberg en via het Erasmusprogramma bij Ulf Rodenhauser aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf de masteropleiding afgerond met een negen.  Denise speelt op Wurlitzer klarinetten mede gefinancierd door het Henny de Vries Fonds en het Constant van Gestel Fonds.

Carlos Nicolas

Carlos Alfonso Nicolás is geboren in Valladolid (Spanje) in 1990. Hij begon zijn muzikale loopbaan in 1998 in zijn geboorteplaats bij Frederik Driessen en Ramiro Domínquez, waarna hij verder studeerde bij Aldo Mata op het Conservatorio Superior de Música in Salamanca. Na het behalen van zijn bachelor diploma is Carlos naar Den Haag verhuisd om bij Lucia Swarts te studeren voor zijn masterdiploma op het Koninklijk Conservatorium. Tijdens deze studie heeft Carlos ook les gehad van Anner Bylsma, Dmitri Ferschtman, Roger Regter, Harro Ruijsenaars en Michel Strauss. Nu studeert Carlos barok cello bij Lucia Swarts en combineert hij zijn studie met lesgeven en concerten geven. Carlos heeft prijzen gewonnen bij verschillende concoursen; “Il cuncurso de Interpretación Musical” (2002), “Concurso Diputación de Toledo (2005 en 2007), “Arte Joven Castilla y León” (2010) en “Intercentros Melómano” (2011). Ook heeft Carlos in verschillende orkesten gespeeld, zo was hij tussen 2008 en 2010 lid van the Young Symphony Orchestra of Castilla y Leon. In 2010 heeft hij meegespeeld met het Castilla y León Symphony Orchestra op een cd opname van Deutsche Grammophon. In april 2015 heeft Carlos Pieter Wispelwey een aantal repetities vervangen als solist bij het Symphony-Concerto van Prokofiev met het Bellitoni Orkest.

Pablo Moreno Camacho

Pablo Moren Camacho is geboren in Malaga, Spanje. Hij begon op zevenjarige leeftijd met zijn pianostudie. Pablo behaalde zijn bachelordiploma aan het Real Conservatorio Superior in Madrid bij Ana Guijarro en op dit moment is hij bezig met zijn masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Pablo heeft masterclasses gevolgd bij de grootste pianisten van deze tijd: Dmitri Bashkirov, Edith Fischer, Boris Berman, Zoltan Kocsis, Leslie Howard, Sergey Yerokhin en Andreas Staier. Als solist heeft Pablo niet alleen in heel Spanje concerten gegeven, maar ook in Portugal, Engeland en Nederland. Daarnaast is Pablo erg geïnteresseerd in kamermuziek. Hij heeft deelgenomen aan verschillende kamermuziekfestivals als ‘Spaincellence International Music Festival Mallorca’ en het ‘Festival of Chamber Music’ in Bergen. In 2012 en 2014 gaf Pablo live concerten voor de nationale Spaanse radio (RNE). Pablo heeft verschillende keren een eerste prijs behaald op concoursen, waaronder het ‘Concurso Angeles Reina’, het ‘Marisa Montiel Concurso’, het ‘Visitacion Magarzo’ en ‘Rio Orbigo

aanvang:     20.00 uur

entree:         €15,00    en €7,50 voor onder de 18 jaar            

kaarten bestellen via: deweemhof@stuyt.nl