11 NOVEMBER 2016 THE GREAT CHARM AND FRIENDS

THE GREAT CHARM AND FRIENDS

11 november 2016   20.00 uur   Weemhof 5   Borculo

photo-3984

Gudrun Herb –  recorder

Baldrick Deerenberg – recorder

Frank Wakelkamp – viola da gamba/cello

Harjo Neutkens – luit

Falco van Loon – tenor

The Great Charm bestaat uit drie musici, die hun sporen al verdiend hebben als solist
en in bekende ensembles als Huelgasensemble, Collegium Vocale Gent, Anima Eterna en
Les Musiciens du Louvre, blijken elkaar op het podium enorm te inspireren.
In de Weemhof wordt gespeeld in grotere bezetting: met zang en luit.

De combinatie blokfluiten met gamba en cello geeft ongekende mogelijkheden: zo ontstaan programma’s met muziek van de vroege Middeleeuwen tot de 21e eeuw. Liefde voor de muziek staat voorop.

De vertelkunst en de virtuositeit uit zich bij The Great Charm niet alleen bij de vertolking, maar vindt ook weerklank in korte inleidingen die het publiek verrassen met leuke anekdotes en wetenswaardigheden.

Geïnspireerd door historische instrumenten bouwt Baldrick Deerenberg voor elke compositie passende fluiten, daarbij maakt een metertje meer of minder niet uit. Ook het wisselen van gamba naar cello gebeurt moeiteloos. Het verschil in klankkleuren is opmerkelijk.

Het ensemble heeft eind augustus 2010 een CD opgenomen met muziek van Middeleeuwen, Renaissance en Barok.
Een eerdere CD van The Great Charm (uitverkocht) was CD van de week op de Belgische radio.

Programma 11 november 2016: Ode aan de liefde
Engelse liederen van Danyel, Dowland, Purcell e.a.  

De oorsprong: Natuur
William Williams (1677 – 1704)
Sonata in imitation of birds
adagio, allegro     

Charles Young (1686 – 1758)
Nightingall, lark & linnets  uit The musical entertainer, 1737

John Danyel (1564 – na 1625)
Thou pretty bird

Ontkende liefde
John Dowland (1563 – 1626)
Think’st thou then by thy feigning

John Danyel (1564 – na 1625)
Stay, cruel, stay…

Henry Lawes (1596 – 1662)  
Loves fruition uit Select ayres and dialogues, 1669

Ontluikende liefde
Henry Purcell (1659 – 1695)
If music be the food of love, 1692

Tobias Hume (1569 – 1645)
Touch me lightly Tickel me quickly uit Musicall humours, 1605

Henry Holcombe (c. 1693 – c. 1750)
The happy man  uit Calliope or English Harmony

Afscheid
Tobias Hume (1569 – 1645)
Adue sweet love uit Musicall humours, 1605

Henry Purcell (1659 – 1695)
Chaconne

Kwellende liefde
Tobias Hume (1569 – 1645)
What greater griefe

Henry Purcell (1659 – 1695)
There’s nothing so fatal as Woman to hurry a Man to his Grave

Nathaniel Giles (c. 1558 – 1634)
Cease now, vain thoughts

John Blow (1649 -1708)
No, Lesbia uit Three elegies upon the much lamented loss of our late most gracious Queen Mary, 1695

John Dowland (1563 – 1626)
Go, crystal tears Go, nightly cares
Pavan   Sorrow, come

 

Biografie:

Gudrun Herb studeerde blokfluit, dwarsfluit en traverso in Karlruhe, Utrecht en Den Haag. Haar leraren waren o.a. Leo Meilink, Baldrick Deerenberg en Marion Verbruggen (blokfluit), Marten Root en Wilbert Hazelzet (traverso) en Rien de Reede (dwarsfluit). Zij behaalde het UM diploma voor blokfluit en daarnaast onderwijsdiploma’s voor blokfluit, dwarsfluit en traverso. Later volgde zij nog de studie Duitse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Zij speelt regelmatig soloconcerten (Vivaldi, Bach, Telemann, Babell). Verder speelde zij o.a. met het Huelgasensemble (tournee België en VS, o.l.v. Paul van Nevel), het Tölzer Knabenchor (Italië), Collegium Aureum, Collegium Vocale Gent (Concertgebouw Amsterdam, met tv-opname), Nederlandse Bachvereniging, Amsterdams Bach Consort, Ensemble ‘La Primavera’, ensemble Melpomene, het Helios Ensemble, cd-opnames met Ensemble Bouzignac (o.l.v. Erik van Nevel), The Great Charm, Muziekinstrumenten-museum Berlijn ( op originele instrumenten).

Baldrick Deerenberg studeerde bij Frans Brüggen aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Hij geeft cursussen en concerten in vele Europese landen, Canada en Israël. Hij maakte radio, TV en CD opnames met o.a. het Antwerps Blokfluit Consort, het Orchester C.Ph.E. Bach Berlin (Hartmuth Hänchen), het Huelgas Ensemble (Paul van Nevel), het Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), “The Great Charm” (twee blokfluiten en B.C.), Muziekinstrumentenmuseum Berlijn (originele instrumenten). Hij werkte samen met vele gerenommeerde musici als René Jacobs, Emma Kirkby, Andrew Parrot, Anthony Rooley, James Bowman, Max van Egmond en Alfred Deller. Hij bracht vele nieuwe composities in première, o.a. in de Internationale Gaudeamus Muziekweken met o.a. Harry Sparnaay, Polo de Haas en Alexandre Hrisanide. Hij bouwt zijn eigen instrumenten, uitgaande van historische voorbeelden. Als hoofdvakleraar blokfluit was hij verbonden aan de conservatoria van Groningen, Amsterdam, Utrecht en Antwerpen. Hij is eredocent van het conservatorium van Antwerpen. Studenten van hem aan de conservatoria van Utrecht en Antwerpen wonnen belangrijke prijzen.

Frank Wakelkamp, gamba en cello studeerde “moderne” cello aan het Utrechts Conservatorium, waar hij les had van Dmitri Ferschtman en Maarten Mostert. Masterclasses volgde hij bij Frans Brüggen, Heinrich Schiff en Christophe Coin. Bij Viola de Hoog studeerde hij af als Uitvoerend Musicus barokcello. Als orkestmusicus werkte hij met Anima Eterna, Concerto d’Amsterdam, Currende, Les Musiciens du Louvre, Al Ayre Español. Dirigenten waren Jos van Immerseel, Eduardo Lopez Banzo, Erik van Nevel, Ton Koopman, Klaas Stok. Met het Holland Boys Choir nam hij de onder andere 200 religieuze cantates van J.S. Bach op als continuo-cellist en als bespeler van de violoncello piccolo. Kamermuziek speelt Frank Wakelkamp met The Great Charm, Gut Feelings en diverse ad hoc formaties, maar hij treedt ook op als solist. Met Trio Eroica won hij in 1996 het concours Musica Antiqua in Brugge met bijzondere lof van de Jury en de Radioprijs van BRTN 3. Hij maakte in 2000 en 2015 twee solo cd’s met cellosonates van de voorheen onbekende Amsterdamse barokcomponist Jacob Klein. In 2011 bracht hij met het ensemble Frank & Friends zijn tweede solo-cd uit met alle 9 cellosonates van Vivaldi. Als cellodocent werkt hij in Bergen op Zoom.

Harjo Neutkens studeerde achtereenvolgens aan de academie voor beeldende kunsten te Den Bosch en de faculteit voor muziekweten- schappen van de Universiteit te Utrecht alvorens zich uitsluitend toe te leggen op het bespelen van de luit en aanverwante instrumenten, zoals de theorbe. Hij studeerde luit bij David van Ooijen en bij Toyohiko Satoh en nam deel aan diverse masterclasses en workshops van vooraanstaande luitisten. Momenteel brengen zijn concerten hem doorheen heel Nederland, Belgie, Duitsland en andere (buiten)landen. Hij heeft zijn medewerking verleend aan diverse c.d. produkties, radio uitzendingen en televisie registraties. Als continuo speler is hij met grote regelmaat betrokken bij de meest uiteenlopende theater, dans en muziekvoorstellingen. Hij maakt deel uit van diverse ensembles, orkesten en koren en is begeleider van verschillende zangers en instrumentalisten.

Tenor Falco van Loon werd geboren in 1976 en begon al vroeg met zingen. Bij zijn eerste koor heeft hij al op jonge leeftijd ervaring mogen opdoen als solist. Zijn eerste zanglessen volgde hij bij Margriet Hoek en vanaf 2001 studeerde hij  aan de conservatoria van Enschede en Arnhem. Daar ontwikkelde hij zich in klassieke solozang en ensemblezang onder toezicht van Annette Kleine, Harry van Berne en Lodewijk Meeuwsen. Deze opleiding rondde hij met goed gevolg in 2007 af. Daarna studeerde hij nog een jaar aan de Messiaen Academie en later volgde hij lessen bij Meinard Kraak en Frans Fiselier. Hij volgde masterclasses bij onder andere Marien van Nieukerken, Breda Zakotnik, Pierre Mak, David Wilson-Johnson, Bernard Loonen en Meinard Kraak. Momenteel wordt hij gecoacht door Gemma Visser. Falco is in korte tijd uitgegroeid tot een veelgevraagd solist. Hij heeft reeds vele concerten gegeven met muziek uit diverse stijlen door de eeuwen heen. Naast het Weihnachtsoratorium en vele andere cantates van J.S. Bach oogstte hij met name veel succes met de rol van Evangelist in de verscheidene passies. Naast het repertoire van J.S. Bach zong Falco in diverse oratoriumwerken, waaronder het Requiem van Mozart, de Elias van Mendelssohn, het Stabat Mater van Haydn en Schubert, de Petite Messe Solennelle van G. Rossini en andere grote werken. Veel waardering kreeg hij bij zijn vertolkingen in de liedkunst en ander concertrepertoire, waaronder de Serenade en de Nicolas Cantate van B. Britten.   Falco speelde in diverse operaproducties. In Dido and Aeneas van H. Purcell vertolkte hij verschillende rollen zoals Aeneas, Sorceress en Sailor. Daarnaast had hij een grote rol in de première van de hedendaagse opera Ulrike Meinhof van A. Backerra. Van Mozart zong hij in semigeënsceneerde producties gedeeltes uit diverse opera’s, waaronder Die Zauberflöte en Don Giovanni. Hij zong de rol van Aceste, de opperpriester uit Ascanio in Alba van W.A. Mozart. Sinds 2008 heeft Falco parttime een vaste aanstelling bij het Groot Omroep Koor. Daarnaast zingt hij  regelmatig zowel solo als in koorverband bij verschillende professionele ensembles zoals het Nederlands Kamerkoor, de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven en solisten ensemble Le Nuove Musiche.

aanvang:     20.00 uur

entree:         €15,00              

kaarten bestellen via: deweemhof@stuyt.nl